Ramadhan yang telah pergi…

Assalamulaikum..

Dengan nama Allah yang Maha Penyayang lagi Maha Mengasihani..

Alhamdulillah, seperti yang dijanjikan,dapat juga saya menulis sendiri dalam blog ini setelah sekian lama tidak mempunyai post baru dalam blog ini dan kalau ada pn cuma copy paste dari blog org lain. Alasannya "takde mase" hahaha..pada awal-awal blog ni tak diupdate ramai juga yang bertanyakn bila blog ini akan update..tp setelah sekian lama, tiada sesiapa lagi yang bertanyakn mengenai blog ini (dah putus asa agaknya ;-) jangankn nk update blog sendiri, nk tengok2 blog kawan2 pn dah tak sempat, akhirnya peluang cuti ini digunakan sepenuhnya tuk tengok-tengok blog kawan-kawan..yang peliknya ada antara link ke blog ini pada ada antara blog2 kawan yang begitu aktif sudah tiada lagi, mungkin kerana meyangkakan blog ini telah mati atau maybe post2 yang terbaru bukan lg post2 yang mempuanyai haluan yg jelas seperti dulu (banyak post2 merepek je-bg diorang la) . Dengan ini, saya mengistiharkn blog ini masih lagi hidup seperti dulu walaupn ada ,masa2 tertentu blog ini tak diupdate kerana sibut dengan tugasan lain.

Dalam tak sedar, dah masuk hari kesembilan syawal pada hari ini, cepat betul masa berjalan, actually ada something saya nk tulis dalam blog ini pada bulan ramadhan yang lalu tetapi hajat tersebut tidak kesampaian kerana terlalu sibuk. Rindu dgn Ramadan, rindu nak smbhyg teraweh..baru sehari dua raya aritu, da rasa mcm kembali ke dunia lama.Asyik berkejar sana sini, tak sempat nak tadarus ramai2, nak bangun qiam pon da liat, solat pon kdg2 nak akhir2 waktu... aduh2...astagfirullah...rasa nak patah balik ke ramadan aritu…Sibuk sgt nk exam...anyway, syawal ni pon kita bole gak kejar pahala..antaranya dengan puasa sunat 6.

Sabda Rasulullah saw "Sesiapa berpuasa Ramadhan, kemudian diiringi dengan puasa (sunnat) enam hari dalam bulan Syawal adalah seperti puasa selama setahun." (Hadis Riwayat Muslim)"

Antara yang nk ditulis pada bulan ramadhan yang lepas adalah rase pelik apabila pada bulan ramadhan yg lalu..saya amat bersyukur apabila ramai pelajar yang pergi ke masjid MMU untuk menunaikn solat terawih. Tapi yang anehnya, perkara tersebut hanya dapat dilihat pada masa solat terawih. Tidak pada masa solat-solat yang lain. Bagaimana jemaah yang memunaikn solat terawih lebih ramai dari jemaah solat subuh dah solat2 fardhu yang lain? Ada dikalangan pelajar (maaf jika ada yag terasa) terasa malu apabila ditanya "ko tak g terawih ke?" tetapi tidak terasa apa2 apabila tidak pergi ke berjemaah pada waktu solat lain. Terkadang masalah dalam komuniti kita adalah apabila kita lebih memberi tumpuan kepada perkara-perkara sunat sedangkn mengabaikn perkara-perkara wajib. Menyedihkn apabila seperti diluar bulan ramadhan, hanya pelajar-pelajar arab yang memenuhi saf di masjid pada waktu solat subuh, nak dikatakan tak student melayu bangun dari tidur, ramai yang bagun untuk bersahur, jadi seharusnya jemaah untuk solat subuh juga sama atau lebih ramai dari jemaah pada solat terawih.

Juga diharapkn, amal yang kita lakukn pada masa bulan ramadhan dapat diteruskn hingga kita bertemu ramadhan yng akan datang, InsyaAllah..bukan yang ditinggalkn seperti perginya ramadhan meninggalkn kita.

Huhu, peringatan diatas bukan untukk orang lain je, tapi untuk yg menulis ni gak..hehe..actually byk nk tulis lg..tp lain kali je la..

Akhir kata..Selamat hari raya dan maaf zahir batik kepada semua!!
Labels: , | edit post
1 Response
  1. iftida basri Says:

    weh, cam sama jer dgn post terbaru akak yg nih! ape nih??huhu